Så startede den
virkelige verden, alt det som 5 uger i Holland skulle forberede os på, og alt
det skolen ikke kunne forberede os på, var pludselig en virkelighed.
Vi omgås lokal
befolkningen, arbejder side om side, forhandler med dem og indgår den ene aftale
efter den anden. 10 dage i Kisumu, Kenya og vi er ved, at have styr på
projektet og dets indhold.
De sidste par
dage, har vi brugt på at besøge lokale skoler, trykke en masse håndtryk og
finde frem til hvilken skole vi vil samarbejde med, det resulterede i, at projektet
indtil videre er:
My book buddy, som går ud på at lære børn at læse. Hver
klasselokale bliver udstyret med et bogskab, fyldt med bøger, så eleverne kan
tage en ny bog med hjem hver uge hele skoleåret. Hver elev bliver udstyret med
en lille rygsæk hvor de kan have deres bog i, så de kan tage den med hjem. Vi
har skulle finde en tømrer, og en skrædder til at lave bogskabe og tasker til
eleverne. Bøgerne mangler vi endnu at købe, men det arbejde står vi selv for. Udover,
at starte my book buddy på Jamilo skole hvor vi har base, er planen at få det
startet på en mere skole.
Cooperation mellem Jamilio skole og Wandiege skole. Vi har
interviewet lærerne på begge skoler, for at finde ud af hvad de hver især vil
have ud at samarbejdet. Dette skal resultere i, at lærerne fra de to skoler kan
dele viden og erfaring, og lærer af hinandens fejltagelser og gode resultater.
Derudover er
Wandiege en skole, selvom det er forbud ved loven, en skole hvor børnene bliver
slået. Regeringen tillader det ikke, men gør heller ikke noget ved det.
Siden
skolen blev fri for alle i 2003 i Kenya, har regeringen ikke ansat flere lærer,
men bruger antallet af elever fra 2003 som udgangs punkt for ansættelse af lærer.
De ser derfor ikke nogen grund til at ansætte flere lærer, dette resulter i
alt for mange elever på alt for lidt plads. På Wandiege skole, er den mindste
klasse på 55 og den største klasse er med 120 elever.
Planen er, at udstyre
denne skole med my book buddy. Derved har Jamilo og Wandiege skole allerede
noget til fælles. Derudover skal vi have arrangeret lærermøder på kryds af de
to skoler. Derved kan Jamilo give ud af sine erfaringer med ikke at slå
eleverne.
Youth group i området omkring skolerne, har vi de seneste dage
samlet piger fra tre forskellige skoler. Pigerne er i alderen 13-15, og er
omkring 40 i alt. På lørdag starte første ”ungdomsmøde”, hvor planen med
gruppen er, at lege en masse lege sammen, og senere snakke ”alvorligt” omkring
HIV/AIDS, tidlig graviditet, drenge, skole osv. I Kenya er det et stort
problem, at pigerne forlader skolen pga. netop disse ting, og derved ikke får
en uddannelse. Pige fodbold holdet, bliver ikke til noget, men er slået sammen
med youth group, hvor de skal introduceres til boldspil, og måske senere selv
starter et hold. Vi vil så meget men tiden er knap, derfor har vi valgt hvad vi synes der er vigtigst, og kan have størst indvirkning på kort
tid
Derudover har vi
undervist, da Jamilo skole er en lærer i undertal, og vi har derfor fyldt ind
når der har været behov for det. Dette har været en kæmpe udfordring for mig,
da eleverne er i alderen 4-7 år, og jeg har aldrig arbejdet med denne gruppe af
elever før.
Ydermere bygger skolegangen på den behavioristiske tankegang, hvor
eleverne er en tom skål der skal fyldes viden på. I dag havde jeg test (obligatorisk test, sendt ud af regeringen) med
elever i alderen 6 år, de vidste hvordan man skulle udfylde en test, i sprog
(engelsk) og matematik, men da vi bagefter skulle lege, vidste de ikke hvordan
de skulle lave et puslespil, de er som små robotter, der ikke ved hvordan det
er at tænke selv. Dog er de kun 6 år, og stadig UTROLIG søde.
I klassen sidder
en dreng med en brækket arm, der ikke er gjort noget ved. Han kan slet ikke
bruge armen og den er helt slap. Drengens familie har ikke råd til, at tage ham
til en læge og få den lavet, og det er tydeligt at drengen har smerter i armen.
Disse børn er så fattige, og det er svært at ikke føle sig forkælet når man
hiver sin iphone frem for, at tage et billede af dem, deres største bekymring,
er hvornår de får næste måltid.
En af pigerne fra
skolen har epilepsi og fik i dag, i skolen et anfald. Forældrene vil ikke have,
at hun kommer på hospitalet, selvom pigen er et skellet og jævnligt har anfald.
De er så troende, at de mener hvis de beder nok, vil gud kurere hende. I dag
blev det nok for lærerne på Jamilo skole, og valgte uden forældrenes
tilladelse, at tage pigen til hospitalet, jeg har stor respekt for lærerne på
skolen.
Det er et helt
andet liv, at være i Kenya og langt fra det danske skole system.
Selvom jeg oplever
mange barske ting, har det hele indtil videre været en kæmpe oplevelse.
Arbejdet med de 3 hollandske piger, går helt uden problemer, vi har hver vores
meninger og holdninger, men når altid til enighed.
Vi har ikke set
ret meget af Kisumu, det er ikke sikkert for os at gå ud efter det bliver
mørkt, så det sætter sine begrænsninger.
Dog har vi en
Heineken bar på vores tagterrasse, så helt isoleret er vi ikke.
Der er meget
mere, at fortælle men må holder holde for nu
Hilsen Musungu
Kirstine
120 elever i en klasse!!
Klasse regler
Det er fantastisk at følge med hjemmefra og følge dine eventyr. Jeg kommer til at savne mine egne. Dejligt at I gør en indsats på Wandiege School - de har brug for støtte i lokalsamfundet. Hvis du samarbejder med Bob så hils ham mange gange fra Tina Atieno og sig, at jeg savner hans fantastiske personlighed. Nyd hvert sekund - tiden ender med at forsvinde...
SvarSletHej Trine
SvarSletKan godt forstå dig, det må være mærkeligt at følge med på side linjen, når du har oplevet det hele. Tænker ofte på dig, når jeg skriver min blog. Arbejder tæt sammen med Bob, selvom jeg kun har kendt ham i 10 dage, er han en af de personer man møder få af i sit liv. Jeg skal hilse ham næste gang jeg ser ham :)